שילוב עבודה בארה"ב עם ניהול של עסק משפחתי
לא מעט עסקים משפחתיים, כולל ישראלים מן הסתם, מגיעים לאחד מרגעי השיא של כל עסק, יוצאים מהבית החם, ארץ מושבם, ופותחים סניפים בארצות אחרות. בכך הם מרחיבים את השוק שלהם, מתחילים להתחרות מול חברות בינלאומיות, עוברות שינוי והתאמה, אך שאלה אחת מהדהדת מעל השינוי. מי ינהל את כל האופרציה הזאת? כיצד היא תתבצע? זה לא משהו פשוט וקל בכלל.
במאמר זה ננסה להסביר בקצרה, כיצד מנהלים עסק משפחתי בחו"ל, האם עדיף לתת לבן המשפחה לנהל אותו או שמא להביא לשכור את שירותיהם של מנהלים מקומיים, וכיצד מבצעים את ההתאמות הנדרשות להתמודדות בשוק המקומי. לפני שנתחיל רק נציין, מדובר ברגע שיא, הרבה פעמים עסקים משפחתיים מפספסים את הרגע הזה, בוחרים לא לצאת החוצה, יוצאים מאוחר מדי, או יוצאים בזמן, עושים טעויות ואז חוזרים עם "הזנב בין הרגליים" ולא מנסים לצאת שוב. זו טעות. צריך להגיע מוכנים, וגם אם נכשלים בהתחלה, אם מתמידים, לומדים ומשנים, זה יכול להיות סיפור הצלחה.
כיצד מנהלים עסק משפחתי בחו"ל בהצלחה
נתחיל מהבסיס. עסק משפחתי זו לא עוד עבודה, וניהול עסק כזה בחו"ל זו לא עוד עבודה בחו"ל. לכן כשאתם חושבים מי ינהל את האופרציה הזאת, עומדות בפניכם שתי אופציות. הראשונה, לתת לאחד מבני המשפחה לנהל את זה. מן הסתם הדבר ידרוש ממנו לגור בחו"ל כמה חודשים אם לא שנים עד שהעסק יתייצב. זה דורש הסכמה משפחתית. אופציה שנייה, היא לתת לעסק להתנהל על ידי גורם מקומי. יש בכך יתרון, שכן הוא מכיר את השוק, את השפה, את האנשים, יהיה לו קל יותר. מצד שני, זה דורש מכם לתת אמון בגורם זר ולא מוכר. הפתרון ההולם הוא שילוב, מנהל על מבית ומנהל מקומי לצידו. סוג של מדריך, מורה, שינהל את כל האופרציה מול הגורמים השונים.
כאן אנחנו מגיעים לשאלת ההתאמות. זה לא מפסיק לבצע התאמות מול מה שקהל הלקוחות רוצה ומחפש, שגם כאן אנחנו מדברים על לא מעט התאמות שעסק משפחתי צריך לעשות. להכיר את השוק, לדעת מה הלקוחות רוצים, איך מוכרים להם את זה, באיזה שפה לדבר עליהם. אלא ההתאמות צריכות להתבצע גם בהיבט אחר, היבט של עובדים, תקנים, חוקי עבודה וכדומה. איך עושים את זה? כאן נכנס המנהל המקומי ולצידו מוטב שיהיה לכם משרד עורך דין מקומי שיוכל לעזור לכם בכל דבר ודבר. אם בישראל אתם יכולים לסגור חלק מהדברים בשיחה עם הבירוקרטים המקומיים, בחו"ל זה יהיה הרבה יותר קשה.
עוד נקודה שצריך לקחת בחשבון כשמנהלים עסק משפחתי בחו"ל, זה דרך גיוס העובדים והמנהלים השונים. לעסק משפחתי יש רוח משלו, בארץ, סביר להניח שבתור מנהלי העסק, אתם מכירים את כל העובדים והמנהלים. בחו"ל זה הרבה יותר מסובך. רובם כנראה לא מכירים את ההיסטוריה של העסק והיא גם לא מעניינת אותם. צריך ליצור רוח מיוחדת או להחליט שזה רק ביזנס, להכיר בכך שבחו"ל אתם מתחרים מול חברות שמסתכלות רק על שורת הרווחים, ופועלות בצורה קרה. כך יהיה לכם יותר קל להתחרות בהם. גם כשאתם עסק משפחתי, עם מסורת, היסטוריה ורוח משלכם.
לסיכום, ניהול עסק משפחתי בחו"ל, דורש התאמות מיוחדות, ההמלצה הטובה ביותר היא לעשות את זה בצעדים איטיים, כשלצידכם כל הזמן, אנשים בעלי ניסיון וידע בשוק המקומי. עם הזמן תלמדו להכיר את התנאים ואת הכללים. אז תוכלו לפעול לבדכם.
באדיבות חברת דורות עסק משפחתי http://www.dorot.biz/